Horror Sci-Fi – Science-Fiction Wyjaśnione

0
68

Gatunki filmowe i literackie się mieszają. To w sumie zrozumiałe, biorąc pod uwagę to, że niektóre elementy pewnych gatunków (jak komedia, romans albo dramat) występują jako części składowe historii jako takiej.

Horror jest pod pewnymi względami gatunkiem szczególnym – utwory grozy, jako wywołujące u nas w warunkach kontrolowanych strach, mogą stanowić wyraz pewnych społecznych bądź indywidualnych lęków, czy zdajemy sobie z tego sprawę, czy nie. Tradycyjny horror kojarzy się z duchami, czarami i istotami nie z tego świata, ale faktem jest, że również w science-fiction horror ma swoje miejsce.

Marsjanie atakują Ziemię – ilustracja z „Wojny światów” Herberta George’a Wellsa.

Można powiedzieć, że horror towarzyszył science-fiction niemalże od narodzin gatunku. Wszak powszechnie uznawany za pierwszą powieść sci-fi Frankenstein, jest też uważany za klasykę horroru. Tak samo trzy najsłynniejsze utwory jednego z ojców science-fiction, Herberta George’a Wellsa – Wojna światów, Niewidzialny człowiek i Wyspa doktora Moreau – mają w sobie silne elementy grozy, a pomiędzy Mary Shelley a Wellsem był jeszcze Dziwny przypadek doktora Jekylla i pana Hyde’a Roberta Louisa Stevensona. W XX wieku, kiedy science-fiction zaczynało nabierać tempa jako gatunek, wiele publikowanych na łamach magazynów opowiadań albo powieści w odcinkach miało w sobie elementy utworów grozy – niektóre powieści Lovecrafta jak W górach szaleństwa czy Kolor z przestworzy; Dzień tryfidów Johna Wyndhama, czy Jestem Legendą Richarda Mathesona to tylko kilka przykładów klasyki podgatunku, jednak poza tym pewne elementy, które dzisiaj kojarzymy z tanimi filmami science-fiction i horrorami – latające spodki z dziwnymi kosmitami, wielkie, atakujące miasto potwory, mordercze roboty czy szaleni naukowcy wykonujący makabryczne eksperymenty na ludziach – pojawiały się wcześniej w magazynowych opowiadaniach z lat czterdziestych i pięćdziesiątych.

Ponieważ science-fiction obejmuje szeroki wachlarz tematów – od podróży międzygwiezdnych i sztucznej inteligencji, po dystopie i postapo – horror sci-fi również posiada wiele różnych kategorii. Do najbardziej powszechnych należą:

1.Kosmici, których spotykamy podczas naszych podróży albo którzy przychodzą z wizytą na naszą planetę, nie mający wobec nas dobrych zamiarów (a często nawet traktujący ludzi jak zwierzynę łowną) – lęk przed nieznanym.

2.Genialna sztuczna inteligencja, która dotąd służyła ludzkości, postanowiła ją zniszczyć albo przejąć nad nią władzę – lęk przed technologią.

3.Długotrwała izolacja w pustym i bezkresnych kosmosie, która skutkuje stopniowym popadaniem w obłęd – lęk przed szaleństwem i samotnością.

4.Ciało nieuchronnie zmieniające się w coś przerażającego na skutek radiacji albo eksperymentów – lęk przed utratą kontroli nad własnym ciałem.

5.Zmutowane potwory atakujące miasta – lęk przed katastrofami naturalnymi, radiacją i bronią atomową (pierwsza Godzilla była, na przykład, metaforą niszczycielskiej siły bomby atomowej zrzuconej na Hiroszimę i Nagasaki).

Przykładami horrorów sci-fi są: serie filmów Obcy i Teriminator, film Apollo 18, seriale Black Mirror i Strefa Mroku, oraz serie gier Dead Space i Doom.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o