Zuzanna Patkowska 28.07.2020

Cztery symulatory podboju kosmosu

Cztery symulatory podboju kosmosu

Serwis Kosmonauta.net ogłosił, że 20 lipca wystartowały zapisy do e-turnieju ERC Rover Challange, który będzie miał miejsce podczas zawodów ERC Space and Robotics Event. Wyzwanie opiera się na grze symulującej, w której gracz wciela się w mechanika odpowiedzialnego za naprawę marsjańskich łazików. Gra wyprodukowana została przez lubelskie studio Pyramid Games i właśnie podczas ERC Space and Robotics Event będzie miała swoją premierę.

Symulacyjne gry komputerowe polegają na mniejszym lub większym zachowaniu realiów związanych z rzeczą, którą mają symulować. Ponieważ od kilku dekad już ludzkość bierze się za podbijanie kosmosu, a grafika komputerowa staje się coraz bardziej efektowna, kwestią czasu było, zanim nie zaczną powstawać bardziej realistyczne symulatory związane z kosmosem i jego podbojem.

Jeden z takich symulatorów omawiany był w niedawnym artykule poświęconym pięciu aplikacjom i stronom internetowym, które warto znać (chodzi oczywiście o Space Engine – program korzystający z dostępnej astronomicznej wiedzy i odwzorowujący w ten sposób poszczególne miejsca i zjawiska we wszechświecie), z kolei w artykule poświęconym grom komputerowym i sztuce, omawiane było, między innymi No Man’s Sky – gra pozwalająca odkrywać wygenerowane przez komputer światy. Układając poniższą listę, postanowiłam jednak skupić się na tytułach, które związane są ściśle z eksploracją kosmosu, ale kosmosu nam, mniej lub bardziej, znanego; a także z przemysłem kosmicznym i zasadami budowy rakiet i innych urządzeń kosmicznych.

Soviet Space Engineers

Soviet Space Engineers

W tej pochodzącej również od studia Pyramid Games grze gracz wciela się w inżyniera, który buduje kolejno wszystkie historyczne rakiety wystrzelone przez radziecki program kosmiczny. Taki inżynier będzie miał za zadanie budować, naprawiać, odnawiać i testować tworzone przez siebie rakiety, zanim zostaną one wystrzelone w przestrzeń kosmiczną, aby tworzyć historię. Nie każda próba wystrzelenia rakiety się powiedzie, tak więc gracz będzie musiał uczyć się na swoich błędach. Korzystając z ogromnego hangaru oraz dostępnych narzędzi, można nie tylko poznawać budowę takich legend jak Vostok czy Sojuz, lecz także samemu trochę poeksperymentować.

Na razie Soviet Space Engineers jest w fazie budowy i nie można w niego zagrać, nawet w early accessie, ale twórcy zapowiadają jego premierę na 2021 rok i już dzielą się screenami i gifami z gry, jednocześnie zachęcając społeczność Steama do przedstawiania sugestii, co do tego, co chcieliby w takiej grze zobaczyć.

Kerbal Space Program

Kerbal Space Program

Kerbal Space Program, wyprodukowane przez Squad i wydane przez Private Division, to gra, która łączy kreskówkową estetykę z edukacją. Mali kosmici Kerbale chcą rozpocząć swoją podróż po wszechświecie, a gracz musi – za pomocą dostępnych narzędzi – zbudować im rakiety, które nie tylko wzniosą się w górę, ale też będą w stanie polecieć w kosmos. Dzięki Kerbal Space Program można nauczyć się tego i owego na temat praw aerodynamiki i fizyki orbitalnej, a także tego, jak działają statki kosmiczne. Gra składa się z trzech trybów – w Trybie Naukowym gracz przeprowadza eksperymenty, aby zdobyć dostęp do kolejnych technologii oraz zwiększyć wiedzę Kerbali; w Trybie Kariery gracz kontroluje poszczególne aspekty związane z programem kosmicznym (konstrukcję, strategię, fundusze, dobieranie i trenowanie załogi), a w Trybie Piaskownicy jest w stanie tworzyć własne rakiety, dzięki dostępnym w grze częściom. Przy okazji gra wiąże się z eksploracją układu słonecznego Kerbali, wraz z jego księżycami i planetami.

Kerbal Space Program dostępny jest na Steamie i dorobił się już dwóch dodatków – Making History (w którym pojawiają się misje inspirowane historyczną eksploracją kosmosu) i Breaking Ground (w którym Kerbale zajmują się badaniem ciał niebieskich z ich powierzchni).

Space Engineers

Space Engineers

Podczas gdy pierwsze dwie pozycje skupiają się na budowie rakiet, Space Engineers od Keen Software House idzie nieco dalej – w tej grze można budować stacje kosmiczne, łaziki oraz bazy planetarne różnych kształtów, rozmiarów i zastosowań (tak wojskowych, jak i cywilnych). Ponadto gracz musi utrzymać swoich ludzi przy życiu, prowadzić regularne naprawy, zbierać potrzebne do przetrwania zasoby oraz pilotować statki kosmiczne w celu eksploracji kosmosu. Space Engineers został zbudowany na silniku opartym o wolumetrię, co sprawia, że przedmioty w grze zachowują takie same fizyczne właściwości (masę, szybkość i bezwładność) jak przedmioty w świecie rzeczywistym; i wszystko może zostać złożone ze sobą, rozłożone lub zniszczone (częściowo bądź całkowicie).

W grę można grać samemu albo w trybie mulitplayer. Space Engineers dostępne jest na Steamie.

Terraforming Mars

Terraforming Mars

W artykule na temat Marsa w fikcji jednym z przykładów medium, w którym pokazano kolonizację Czerwonej Planety, była gra Surviving Mars. Tak się jednak składa, że przed Surviving Mars była inna gra poświęcona przemianie naszego sąsiada w zastępczą Ziemię, była Terraforming Mars od Asmodee Digital, oparta na grze planszowej od FryxGames pod tym samym tytułem.

W roku2400 liczne megakorporacje, sponsorowane przez Rząd Światowy, rywalizują między sobą we wprowadzaniu w życie kolejnych śmiałych projektów mających na celu uczynienie Czerwonej Planety zdatnej do życia poprzez podniesienie temperaturę, poziomu tlenu oraz oceanów Marsa. Każdy z graczy reprezentuje inną korporację – współpracuje z konkurencją przy niektórych projektach (reprezentowanych przez karty, które zostają mu rozdane) i rywalizuje przy zdobywaniu nagród za wypełnianie kolejnych celów, również tych, które obejmują budowanie infrastruktury na poszczególnych planetach Układu Słonecznego – dbanie o produkcję surowców oraz stawianie miast w zielonych strefach. Powoli, powoli gracz przekracza kolejne kamienie milowe ku terraformacji Marsa.

Terraforming Mars zdobyła tytuł Najlepszej Digitalizowanej Gry Planszowej 2018. Dostępna jest na Steamie.

Bonus! – Docking Simulator

Na końcu warto by wspomnieć o Docking Simulator od SpaceX.

Przy okazji przygotowań załogi Crew Dragona do pierwszego lotu, SpaceX przygotowało specjalny symulator, który miał pomóc astronautom zaznajomić się z systemem dokującym Crew Dragona i przygotować ich do dokowania w śluzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Jednak nie tylko Bob Behnken i Doug Hurley mogli z niego korzystać! Albowiem SpaceX – w ramach promocji tego wielkiego wydarzenia, jakim było wystrzelenie komercyjnej rakiety z załogą – udostępniła symulator szerokiej publiczności, aby uzmysłowić jej jak wielkiej precyzji i cierpliwości potrzeba, aby w przestrzeni kosmicznej wprowadzić kapsułę we właściwe miejsce.

Zapewne entuzjaści kosmosu i gier komputerowych potrafią podać jeszcze inne przykłady symulatorów kosmicznej eksploracji albo budowy rakiet kosmicznych. Dlatego gorąco zachęcamy czytelników do dzielenia się wiedzą z tego zakresu w komentarzach!

Napisz komentarz (bez rejestracji)

sklep

Najnowsze wpisy

kontakt